26 april 2024

Ton Maas

Waar en wanneer
ben je geboren?

Ik ben geboren op 17 juli 1960 in de Schoolstraat in
Beek en Donk.

Heb je nog
broers en of zussen?

Ja, ik kom uit een gezin met 3 kinderen, ik heb nog 2
zusjes, Mirjam en Coot.

Waar ben je
opgegroeid en waar ging je naar school?

Ik ben opgegroeid in Beek en Donk. Op “de Donk” ging
ik naar de kleuterschool in de Schoolstraat bij de nonnen. Toen ik 6 jaar was
zijn wij naar Beek verhuisd en ging ik naar de inmiddels afgebroken Canisius
school.

Wat deed je
voor opleiding na de lagere school?

Na de lagere school ging ik naar Mavo Mariëngaarde in
Aarle–Rixtel waar ook nog enkele nonnen les gaven. Daarna ging ik naar de MEAO
in Helmond. Hier heb ik vier jaar de richting commerciële economie gevolgd.

Wat voor type
leerling was je?

Ik kon redelijk leren, maar was tijdens mijn
schooltijd nogal een “onstuimig type”, waardoor ik de MEAO uiteindelijk niet
heb afgemaakt. Ik was vooral bezig met andere zaken en had heel andere
interesses, o.a. voetbal maar daarnaast was ik ook een niet onverdienstelijke
diskjockey en draaide in diverse discotheken in de regio, ook heb ik nog voor
de TROS en de Veronica-Drive-Inn show op diverse locaties in Nederland gewerkt.
Ook nu ben ik nog actief op carnavalsmaandag samen met de Neij Prinsen Garde,
op de maandagmiddag bij Dave.

Ben je getrouwd
of heb je een relatie?

Ik ben op 23 maart 1984 getrouwd met Ans Janssen uit
Elsendorp, voor de kerk dan, want in verband met de belasting voordelen waren
wij in december 1983 al voor de wet getrouwd, maar ja eigenlijk “telde” dat dus
niet.

Heb je
kinderen?

Ja, wij hebben 3 kinderen, zoon Luuk van 30 jaar,
Tessa, die is 28 en Silke wordt 26 jaar.

Hoe is je
loopbaan verlopen?

Toen ik van school ging, haalde ik mijn vrachtwagen
rijbewijs en werkte kortstondig voor gebr. van den Broek in Helmond want ik
moest in militaire dienst, toentertijd was je nog dienstplichtig.

Ik werd gelegerd in Tilburg in de Kromhout kazerne
waar ik een opleiding kreeg voor zwaar transport van legervoertuigen. Daarna
werd ik gelegerd in Wezep bij de z.g. parate troepen als chauffeur. In die
periode werd mijn vader ziek en mocht ik hierdoor naar de legerplaats Vught bij
de genie.  Toen ik uit militaire dienst
kwam kon ik als chauffeur beginnen bij Swinkels transport in Mariahout, waar ik
ongeveer 6 jaar gewerkt heb, voor de M.C.B. en 
Adriaans Transport waar vooral papier, zink en bouwmaterialen werden
vervoerd. Na hier een paar jaar gewerkt te hebben kreeg ik in 1986 een baan
aangeboden als assistent planner bij van de Boomen in Asten, die vooral pluimvee
vervoerden voor Goossens pluimvee slachterijen in Someren. Hierdoor had ik veel
contact met bedrijfsleiders en planners van andere bedrijven, hierdoor kreeg
steeds meer kijk op het hele transport en logistiek gebeuren. Van moederszijde
zit ondernemerschap in het bloed, mijn moeder was een dochter van Koos van
Schijndel en mijn oom Leo en Hugo hadden een eigen bedrijf. In 1995 besloot ik
ook de stap te wagen en startte een eigen bedrijf, onder de naam M.T.B. (Maas
Transport Beek en Donk) aan de Lage Dijk in Helmond. Het ging ons voor de wind.
Gestart met een auto groeiden wij gestaag. Wij werkten veel voor diverse
opdrachtgevers in de z.g. food industrie. Op verzoek gingen we het vervoer doen
van levende kippen voor een kippenslachterij in het vroegere Oost Duitse deel
van Duitsland in het plaatsje Hainspitz in Thuringen (dit bedrijf was opgekocht
door CHV/Goossens). Dit deden we in samenwerking met 2 compagnons en zo werd
een tweede opgericht onder de naam M.T.E. 
(Maas Tilburg en van Eijk). In Duitsland werkten ze nog volgens de
vroegere aanpak van staatsbedrijven in de D.D.R. dus was het nodig om de zaak
flink op te schudden. Het bedrijf gemoderniseerd en de aanvoer geoptimaliseerd
en zo ontstond er een mooi transportbedrijf met Oost-Duitse mensen, op Nederlandse
leest geschoeid. In 1998 heb ik mijn Duitse aandeel in dit bedrijf verkocht en
richtte ik mij volledig op M.T.B. in Helmond. Het ging erg goed met het
bedrijf, we hadden op diverse locaties opslagcapaciteit van totaal circa 11000
m3, en inmiddels een 40 tal eigen wagens waarbij dagelijks ook nog wagens
werden ingehuurd.

Onze belangrijkste klanten waren de Huijbregts
foodgroep, Kappa van Dam, Interfood, Hollands Paneermeel Industrie, EDAH, Habek
Snacks, Red bull, Ven Poultry en nog vele anderen.

In november 2005 passeerde een bijzonder vervelend
gebeuren. Ik kreeg thuis een herseninfarct, gelukkig was Ans thuis toen dit
gebeurde en zij herkende meteen wat er aan de hand was, 112 werd gebeld
waardoor ik direct naar het ziekenhuis kon.

Hier kreeg ik meteen bloedverdunners, maar ik was
volledig de controle kwijt. Na ongeveer een week kon ik weer communiceren en na
3 maanden kon ik ook weer geleidelijk de draad in het bedrijf opnemen. In 2007
hebben we het bedrijf beëindigd. Doordat ik gelukkig een aantal goede relaties
had en een goede naam bij collega bedrijven konden wij het personeel bij deze
relaties onderbrengen en zaten deze niet zonder werk. Het was wel een vreemde
gewaarwording en de vraag was wat

nu? Bennie van Kaathoven kende de situatie en ik kreeg
hier een baan aangeboden als vestigingsmanager in Beek en Donk. Voor mij was
wegenbouw en infratechniek een totaal vreemde wereld en na een jaar ben ik hier
dan ook gestopt en stapte over naar Van Lankveld transport. Wij misten echter
de juiste klik en na 3 maanden gingen wij in goed overleg uit elkaar. Toon
Janssen uit Gerwen hoorde het verhaal en vroeg mij als vestigingsdirecteur voor
Brekelmans transport in Geldrop, onderdeel van A.Janssen b.v. Hier heb ik met
veel plezier gewerkt, maar ook Brekelmans kreeg last van de crisis, met name
doordat MCB de levering van staal en Daf de productie minimaliseerde stonden er
in korte tijd 18 vrachtwagen stil. Met duvel en geweld werden deze omgebouwd
zodat deze geschikt werden voor zand en mixer transport, waardoor we de schade
redelijk wisten te beperken. Maar ja, ik miste het eigen baas zijn en in 2009
besloot ik opnieuw voor mijzelf te beginnen onder de naam TMB,
Transportonderneming Maas Beek en Donk. We begonnen met 1 auto die ik zelf
bemande en zachtjes aan groeiden we weer. Momenteel hebben we 4 vrachtauto’s en
gaan de zaken gelukkig weer crescendo.

Waar heb je
allemaal gewoond?

Geboren aan de Schoolstraat op de Donk. Toen ik 6 jaar
was zijn wij verhuisd naar de Lijsterlaan waar ik 21 jaar woonde tot wij gingen
trouwen en in 1984 een huis aan de Kloostertuin kochten. In 1992 kregen wij de
kans om het huis van familie van Hoof te kopen aan de Koppelstraat 13 waar wij
nog steeds met veel plezier wonen.

Ben je lid van
een vereniging?

Natuurlijk van de 
buurtvereniging, verder ben ik lid van tennisclub het Slotje en lid van
Transport en Logistiek Nederland

Voer je hier
nog bepaalde taken uit?

Ja, ik ben landelijk voorzitter van KTO Nederland en
voorzitter van het zuiden, een onderdeel van T.L.N. Ik vertegenwoordig de
Kleine Transport Ondernemers van 1 tot maximaal 8 vrachtauto’s.

Hiervoor  zit ik
namens KTO in het hoofdbestuur van Transport en Logistiek Nederland en heb  vanuit deze functie ook regelmatig overleg
met instanties en ministerie in zowel Den Haag als Brussel.

Heb je hobby’s?

Ja, samen met een groepje vrienden ga ik elke week 2
keer fietsen of mountainbiken en ik tennis meestal 2 keer per week en ik
luister graag naar muziek.

Doe je nog
vrijwilligerswerk?

Nee niks, ik vind dat ik het zo al druk genoeg heb.

Wat vind je
prettig in onze buurt?

Eigenlijk alles, er wordt veel georganiseerd, niet dat
ik hier veel gebruik van maak, maar toch. Ik ben weleens met vroegere buurman
Jan van Vught mee geweest met het mannen uitstapje, maar eigenlijk zou ik hier
wat actiever in moeten zijn, maar ja, druk,druk,druk.

Wat vind je
niet prettig in onze buurt?

Ik zou niks op kunnen noemen.

Heb je nog
suggesties voor het bestuur?

Mooi zo doorgaan.

Wil je nog iets
kwijt?

Helemaal niks.

Wat vond je van
het interview?

Ik vond het gezellig en het is leuk om je verhaal eens
te vertellen. Veel buurtbewoners ken je van gezicht en als je dan een interview
leest zet je dat wel eens aan het denken.